LOEWE

Stadtgestaltung und Mobilität

Forschungsbereich des LOEWE-Schwerpunktes „Mobilitätsdesign“

 
 


Beteiligte am Fachbereich Architektur
Jun.-Prof. Dr.-Ing. Martin Knöll
Prof. Dr.-Ing. Annette Rudolph-Cleff
Dipl.-Ing. Marianne Halblaub Miranda
Dr.-Ing. Björn Hekmati
Gladys Vasquez Fauggier, M.Sc.


In Kooperation mit
HFG Offenbach (Koordination)
Frankfurt University of Applied Science
Goethe Universität Frankfurt
TU Darmstadt, Fachbereich Informationstechnik und Elektrotechnik


Hintergrund
Nachhaltige Mobilitätssysteme – die Fußgängern, Radfahrern, dem öffentlichen Verkehr und Sharing-Angeboten Priorität einräumen – sind Bausteine zum Erreichen wichtiger gesellschafts- und klimapolitischer Ziele: Klimaschutzabkommen von Paris, gleichberechtigter Zugang für Alle, Gesundheitsförderung, sowie Steigerung der Lebensqualität in urbanen Agglomerationen. Auch wenn erste positive Beispiele wie Kopenhagen oder Wien und die Rufe des Stadtplaners Jan Gehl nach einer „menschengerechten Stadt“ Perspektiven aufzeigen, die aktuellen Grundlagen und Methoden in der Stadtgestaltung greifen an vielen Stellen zu kurz:

• Wie plant man quartiersbezogen für ein sich veränderndes, multimodales Mobilitätsverhalten?

• Was sind stadträumliche Einflussfaktoren für eine verbesserte Aufenthaltsqualität in Mobilitätsräumen?

• Was sind stadträumliche Barrieren?

• Wie sind die Wechselwirkungen mit dem Stadtklima zu optimieren?

• Wie können die Potentiale der Digitalisierung für die Planung und Beteiligung von Mobilitätsräumen genutzt werden?

Als Teil eines multidisziplinären Teams von Designern, Architekten, Stadt- und Verkehrsplanern, Psychologen und IT-Wissenschaftlern sollen hierfür zum ersten Mal systemische Grundlagen und Werkzeuge des „Mobilitätsdesign“ entwickelt und exemplarisch anhand von Knotenpunkten im Ballungsraum Rhein-Main untersucht werden. Der LOEWE-Schwerpunkt Mobilitätsdesign wird durch das Land Hessen mit einer Summe von 3,5 Millionen Euro und einer Laufzeit von 2018 bis 2021 gefördert.


Projektziele
Übergeordnetes Ziel ist die Benennung und Potentialabschätzung von Bausteinen nachhaltiger Stadtgestaltung zur Förderung von multimodalem, das heißt verschiedene Mobilitätsträger verbindenden, umweltverträglichem Mobilitätsverhalten. Die wissenschaftlichen Fragestellungen setzen an den folgenden Ebenen an:

• Quartier. Entwicklung von Quartiers- und Stationstypologien mit spezifischen Mobilitätskonzepten und Potentialabschätzung zur Förderung multimodalen Mobilitätsverhaltens und Verbesserung der Lebensqualität (z.B. Aufenthaltsqualität, Verbesserung des Stadtklima, und Verminderung der Umweltbelastungen).

• Straßenraum. Benennung von stadträumlichen Gestaltungselementen aus der Perspektive des Nutzers und Potentialabschätzung zum Abbau von Barrieren und Verbesserung von Aufenthaltsqualität in Mobilitätsräumen.

• Beteiligung. Entwicklung und Potentialabschätzung von Werkzeugen zur Vermittlung von subjektiven/emotionalen Qualitäten zur Beteiligungsförderung in Planungsprozessen (temporäre Interventionen, Visualisierung, und Mapping).


Erwartete Ergebnisse
1. Grundlagenwissen zu stadtgestalterischen Einflussfaktoren auf multimodale Mobilität, in Form eines offenen Mobility Design Manual, wissenschaftlichen Veröffentlichungen und abgeschlossenen Dissertationsprojekten.

2. Handlungsempfehlungen für Entscheidungsträger in den Kommunen und Vermittlung der Ergebnisse in Veranstaltungen und populärwissenschaftlichen Veröffentlichungen.

3. Gestaltungsvorschläge auf den Ebenen Quartier und Stadtraum anhand von ausgewählten Knotenpunkten im Ballungsraum Rhein-Main.


Herangehensweise
Die folgenden Forschungsaktivitäten und Lehrformate sollen im Rahmen des Teilprojektes entwickelt, mit bestehenden Programmen vernetzt und nachhaltig zu einem Forschungsschwerpunkt Stadtgestaltung und Mobilität am Fachbereich Architektur etabliert werden:

• Projektbezogene Förderung von Forschungsaktivitäten

• Testsituationen an ausgesuchten Knotenpunkten

• Einrichtung eines Doktorandenkollegs im Rahmen der UrbanGrad

• Betreuung von themenbezogenen städtebaulichen Entwurfsprojekten

• Entwicklung von interdisziplinären Lehrformaten wie Block-Seminare und Forschungsmodule

• Einladung von Gastwissenschaftlern

• Veranstaltung von internationalen Workshops

• Publikationen in Journals und Präsentation auf internationalen Konferenzen


Ausgewählte Veröffentlichungen
Knöll, M., Neuheuser, K., Cleff, T., & Rudolph-Cleff, A. (13 Jan 2017): A tool to predict perceived urban stress in open public spaces. Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science (SAGE Publications), https://doi.org/10.1177/0265813516686971

Halblaub Miranda, M. & Knöll, M. “The Luisenplatz Study – The relationship between visual fields and perceived stress in a public transport hub.“ In: Proceedings of the 11th International Space Syntax Symposium, Lisboa, June 2017. http://www.11ssslisbon.pt/docs/proceedings/posters/192.pdf

Halblaub, M., Knöll, M. Stadtflucht – Learning about healty places with a location-based game. In: Navigationen, 16 (1) pp. 101-118. ISSN 1619-1641, 2016. http://dokumentix.ub.uni-siegen.de/opus/volltexte/2016/1004/…

Knöll, M., Li, Y., Neuheuser, K. & Rudolph-Cleff, A. (2015). Using space syntax to analyze stress perception in open public space. Proceedings of Space Syntax Symposium 10. London: University College. http://www.sss10.bartlett.ucl.ac.uk/wp-content/uploads/2015/07/SSS10_Proceedings_123.pdf

Rudolph-Cleff, A. (2014): „Mobilität: Daheim und Unterwegs“ in: der architekt Heft 3/2014, S. 14-17.

Rudolph-Cleff, A. und Eiermann, B. (2014): Stapelware, in: Mehr als nur parken. Parkhäuser der 1960er und 1970er Jahre weiterdenken, Jovis-Verlag, Berlin, S. 38-43.

 

Aktuell

 

Accessible Hubs

Foto: N. Kaußen

International workshop on Universal Design in urban mobility systems
8 and 9 November 2018, TU Darmstadt, Germany

To provide access to safe, affordable, accessible and sustainable mobility is key to UN Habitat III and its Sustainable Development Goals (SDGs) for cities. The specific needs of persons with disabilities should be considered at the starting point and central component rather than afterthoughts in implementing SDGs. Global NGOs recommend to address topics as multimodal travel chains, compact and mixed used urban planning, as well multifunctional and “complete” streets and public spaces. In Germany, existing policies have been extended recently, with the goal that all public transport will have to be “fully barrier free” by 2022. This leaves stakeholders world wide with open questions as to what constitutes barriers in public space, how can accessibility be implemented and how can it be connected to other SDGs. It is important to note that accessibility issues are multifaceted and more interdisciplinary research is needed to identify physical and mental barriers, to better understand accessibility and to develop more integrated urban design solutions.

Mobility hubs can play a pivotal role in providing equal access for people with specific mobility needs. They are evolving to address current societal changes in trade, digitalization and sharing economies. The term Accessible Hubs highlights that accessibility should be in the centre of this development. The scientific objectives of this international workshop are:

• To identify urban design factors hindering further implementation of accessibility in mobility systems.

• To gain a better understanding of guiding principles suitable to co create, implement and assess accessibility in urban mobility hubs.

• To identify new alliances that will research and implement new concepts of accessibility in urban mobility systems with regards to changing physical, social and digital affordances.

A specific focus is given to Universal Design as “a way of designing a building or facility, at little or no extra cost, so that it is both attractive and functional for all people, disabled or not’’ (Mace, 1985). In other words, specific accessibility needs of people with motoric or cognitive impairments, young children, families with infants, the elderly, etc) are the starting point to develop solutions that are easier to use or to access for all.

This two-day workshop will focus on medium-sized to regional mobility hubs in urban agglomerations in Europe. The program of international speakers is available here

To attend the workshop, pre-registration is required. Please sendyour registration to by 31 Oct 2018.

 

Videos of workshop are online

On International Day of Persons with Disabilities 3 December we advocate for more initiatives to implement Universal Design / Access for All in urban mobility systems. Scroll down to see videos of our speakers at Accessible Hubs 2018 online. The series presents a timely collection of good practise examples, societal drivers, and new directions to research and to co create usable and accessible mobility hubs.

Introduction

• Anett-Maud Joppien: Welcome to TU Darmstadt’s Department of Architecture (6:11 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8254)
• Martin Knöll: Welcome to Accessible Hubs 2018 (7:24 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8255)

Chapter I: What are Accessible Hubs?

• Marten Wassmann: Urban Regeneration through Mobility Enhancement (40:54 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8243)
• Stefanie Bremer: S,M,L,XL – Mobility hubs as a design brief (30:51 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8244)
• Martin Lanzendorf / Andreas Blitz: Mobility design for accessibility: A review from a spatial and social sciences perspective (17:49 min, audio only, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8251)
• Peter Eckart / Julian Schwarze: Access by design_from Universal Design to specific solutions (24:06 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8253)

Chapter II: Why do we need Accessible Hubs?

• Hansel Bauman: Moving Experience: Urban Mobility Hubs On The Way to Wellbeing (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8288)
• Martin Dijst: For the benefit of health: a relational interpretation of accessibility (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8289)
• Christian Mahnke: Access and Relevance (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8290)

Chapter III: How to research Accessible Hubs?

• Jenny J Roe: Urban Mobility and Wellbeing: Insights from Environmental Psychology and Neuro-Urbanism (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8291)
• Anna Bornioli: Accessible walking hubs for mental wellbeing (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8292)
• Carlo Fabian: Inclusive neighbourhoods – The perspective of social work (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8293)
• Raul Kalvo: Accessing Information (https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8294)

Chapter IV: How to co create Accessible Hubs?

• Gaurav Rahjea: Mobility hubs and inclusive urban futures – A Universal Design perspective (34:30 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8241)
• Oliver Schulze / Mohammed Almahmood Digitally Supported Urban Design Process, Potsdamer Platz as a Case (23:15 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8245)
• Anna Rose: Connecting movement and place: A human-focused and science-based approach (23:35 min, https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/8242)

Foto: N. Kaußen

Workshop outlines new research directions in urban design & accessibility

Thank you to 20 international experts from urban planning, architecture, universal design, transport, human geography, sociology for their contributions to two packed days of inspiring presentations and discussions at TU Darmstadt. In four sessions, 70 workshop participants discussed definitions and good practice examples, societal drivers, research methods and implementation strategies of “accessible hubs”. Stay tuned for Accessible Hubs – Online Workshop with selected videos of the presentations and the Book of Proceedings published in February 2019.

Front page Programm_List of Speakers

List of Speakers and Programme
Venue: TU Darmstadt, Department of Architecture, L3 | 01 R 58 Faculty Hall

Schedule
8 November 2018

• 09:00 Registration

• 09:30 Welcome
Anett-Maud Joppien, TU Darmstadt
Martin Knöll, TU Darmstadt

Session I:
What are Accessible Hubs?
Moderator: Marianne Halblaub Miranda, TU Darmstadt

• 10:00 Keynote
Hansel Bauman, Gallaudet University, Washington DC
Moving Experience

• 10:45 Coffee Break, Kuhle Coffee Shop

• 11:15 Presentations
Stefanie Brehmer, University of Kassel
Smart Hubs
Peter Eckart / Julian Schwarze, Offenbach University of the Arts
Mobility Design and Access for All
Martin Lanzendorf / Andreas Blitz, University of Frankfurt
A social science perspective

• 12:45 Panel Discussion

• 13:15 Lunch break, UHG | R 140

Session II:
Why do we need Accessible Hubs?
Moderator: Christian Rosen, TU Darmstadt

• 14:15 Keynote
Marten Wassmann, Benthem Crouwel Architects, Amsterdam
Mobility Enhancement

• 15:15 Presentations
Anna Bornioli, University of the West of England, Bristol
Frank Burkert, Ernst & Young, Hamburg
Access and Relevance
Martin Dijst, Luxembourg Institute for Socio-Economic Research
For the Benefit of Health

• 16:45 Panel Discussion

• 17:15 Reception, Kuhle Coffee Shop

9 November 2018

Session III:
How to research Accessible Hubs?
Moderator: Annette Rudolph-Cleff, TU Darmstadt

• 09:00 Registration

• 09:30 Keynote
Jennifer J Roe, University of Virginia
Insights from Neuro-Urbanism

• 10:15 Presentations
Maria Ustinova, World Bank, Moscow
Active transport in Moscow
Matthias Knigge, Grauwert Designer, Hamburg
Values, not deficits!
Carlo Fabian, University of Applied Sciences and ArtsNorthwestern, Basle
Inclusive Neighbourhoods

12:15 Lunch Break. UHG R 140

Session IV:
How to co create Accessible Hubs?
Moderator: Anna Zdiara, Wissenschaftsstadt Darmstadt

• 13:00 Keynote
Gaurav Raheja, Indian Institute of Technology Roorkee
Social spaces, inclusive mobility

• 14:00 Presentations
Anna Rose, Space Syntax Ltd., London
Space Syntax and Access for All
Oliver Schulze / Mohammed Almahmood, SchulzeplusGrassow,Copenhagen
Co creating Potsdamer Platz
Raul Kalo, University of Tampere

15:30 Panel Discussion

16:00 Wrap Up

16:15 End of workshop

The host research group

The Urban Health Games research group (UHG) of the Department of Architecture will be hosting the 1st International workshop on Universal Design in urban mobility systems. UHGs’ research and teaching activities focus on people-centred urban design in building new collaborations between urban designers, health and mobility experts to address global challenges such as inclusion, active lifestyles and Access for All.

www.stadtspiele.tu-darmstadt.de.

The organizing team

Martin Knöll, Marianne Halblaub Miranda, Gladys Vasquez Fauggier, Sabine Hopp

With support from

Peter Eckart, Kai Vöckler, Greta Hohmann and Annalena Kluge. The Accessible Hubs workshop is kindly supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft and by project–mo.de, a multidisciplinary research cluster led by HfG Offenbach, investigating sustainable mobility systems in the Frankfurt Rhein-Main urban agglomeration (LOEWE SP IDG).